Ulrich Janssen, Ulla Steuernagel – Uniwersytet Dziecięcy. Semestr drugi

 

uniwersytet_cover

Pierwszy Uniwersytet Dziecięcy powstał w 2002 roku w Tybindze w Niemczech. Pomysł ten okazał się strzałem w dziesiątkę i obecnie, po ponad dziesięciu latach jest popularny na całym świecie, również w Polsce (pierwszy wykład odbył się w Krakowie w 2007 roku, następnie w Warszawie i Wrocławiu). Inicjatorami akcji było dwóch dziennikarzy z Niemiec: Ulrich Janssen oraz Ulla Steuernagel. Działania edukacyjne na Uniwersytecie są dobrowolne i odbywają się w czasie wolnym, po lekcjach obowiązkowych w szkole, a wszystkie zajęcia prowadzą wykładowcy akademiccy. Uniwersytet Dziecięcy został stworzony z myślą o tym, by w prosty i zrozumiały sposób przekazywać dzieciom wiedzę naukową. To innowacyjna metoda pomocy w nauce, zapewniająca możliwość kształcenia na najwyższym poziomie. Głównym celem projektu jest wzbudzenie w dzieciach podekscytowania i chęci do nauki, by tym samym łatwiej przyswajały wiedzę. Z drugiej strony akcja jest świetną reklamą dla instytucji. Mali są motywowani do samodzielnego myślenia, a za kilka lat łatwiej podejmą decyzję o wyborze dalszej ścieżki kształcenia i rozwoju zawodowego.

Uniwersytet Dziecięcy przeznaczony jest głównie dla dzieci w wieku 7-14 lat. Ułatwia młodym ludziom w pełni wykorzystać zdolności i zainteresowania, bez względu na środowisko, z jakiego pochodzą. Jego głównym celem jest podniesienie aspiracji, zwiększanie osiągnięć i rozwijanie zamiłowania do nauki. Rodzic często nie potrafi odpowiedzieć na wszystkie pytania swoich pociech, tym bardziej niezbędne okazały się wykłady z fachowcami, znawcami konkretnej dziedziny. Teraz wystarczy sięgnąć po książki z serii “Uniwersytet Dziecięcy”, by stać się profesorem we własnym domu. Wydawnictwo Dwie Siostry wydało już trzy części serii, ostatnio “Uniwersytet Dziecięcy. Semestr drugi”. Dzieci, które przeszły już przez pierwszy etap kształcenia, zgłębiły tajniki kosmosu oraz ludzkiej psychiki, mogą śmiało rozpocząć drugi semestr swojej edukacji. Zainteresowani książką będą również sami rodzice, którzy z jednej strony odświeżą sobie wiele zagadnień przerabianych w szkole, a z drugiej zaspokoją swoją ciekawość.

Uniwersytet Dziecięcy to miejsce niezwykłe, prawdziwa skarbnica wiedzy. Ilość tematów, różnorodność zjawisk oraz możliwość poszerzania swoich horyzontów intryguje, ekscytuje i stanowi świetną rozrywkę. Za każdy rozdział w książce odpowiedzialny jest specjalista w swojej dziedzinie. Z dokładnością i cierpliwością odpowiadał na liczne pytania dzieci zgromadzonych na sali w Tybindze. Mali potrafili ich naprawdę zaskoczyć. Różnorodność zagadnień była ogromna, jednak wykładowcy stanęli na wysokości zadania i wyczerpująco odpowiedzieli na każde trudne pytanie.

Podczas trwania drugiego semestru tradycyjnie pojawiły się pytania z wielu dziedzin, głównie biologii, filozofii, psychologii oraz anatomii. Czytelnicy dowiedzą się między innymi, dlaczego rośliny rosną i czym ludzie się od nich różnią? Dzięki licznym porównaniom łatwiej zapamiętamy najważniejsze informacje o roślinach. Przy okazji dowiemy się, kim jest oportunista, czym jest kuracja komórkowa, bez czego nie jesteśmy w stanie przeżyć, i dlaczego warto żyć w otoczeniu zieleni. A czy znacie to uczucie, gdy ktoś Was goni, a nogi są jak z żelaza i nie można oderwać ich z ziemi? Lub gdy spadamy bez końca, a grunt usuwa nam się spod nóg? Czy można śnić również na jawie? Kto wymyśla sny i czemu mają one służyć? Dowiemy się kilku rzeczy o symbolach i badaniu snów, psychoanalizie i Zygmuncie Freudzie. Dlaczego słyszymy? Co się dzieje w ludzkim uchu? Dlaczego nie wolno klonować ludzi? Czym jest DNA?

Te i wiele innych pytań padło na Uniwersytecie Dziecięcym w Tybindze. W książce można znaleźć masę ciekawostek i wartościowych informacji, opracowanych na najwyższym poziomie. Dodatkowo w czerwonych ramkach z boku strony zostały zamieszczone wiadomości, na które warto zwrócić szczególną uwagę. Nie brak też rysunków, symboli oraz przekrojów obrobionych z dokładnością podręcznikową.

Seria książek “Uniwersytet Dziecięcy” to pozycje obowiązkowe dla wszystkich dzieci w wieku szkolnym, szczególnie tych, które nie boją się pytać, chcą zaspokajać swoją wiedzę i poszerzać horyzonty. Tak naprawdę każde dziecko jest naukowcem, lubi dociekać i poszukiwać odpowiedzi. Czasem jednak trzeba pomóc wydobyć drzemiący w nim potencjał, ukryte talenty i możliwości. Wiele dzieci posiada chaotyczne zainteresowania i ważne jest, by odkryły swoje możliwości, prawdziwe pasje i nabrały wiary w siebie. Książki te z pewnością naprowadzą je na dobry kierunek rozwoju.

uniwer3

„Uniwersytet Dziecięcy. Semestr drugi”
tekst: Ulrich Janssen, Ulla Steuernagel
ilustracje: Klaus Ensikat
tłumaczenie: Robert Kędzierski
Seria: Uniwersytet Dziecięcy
Wydawnictwo: Dwie Siostry (2014)

http://wydawnictwodwiesiostry.pl/

Komentarze

komentarzy

Ten wpis został opublikowany w kategorii książki dla dzieci, recenzja, Ulla Steuernagel, Ulrich Janssen, Uniwersytet Dziecięcy. Semestr drugi, Wydawnictwo Dwie Siostry i oznaczony tagami , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.