Bawimy się, programując w Scratchu – Al Sweigart PWN / Scratch. Komiksowa przygoda z programowaniem – The LEAD Project HELION

Jeśli zastanawiacie się, od czego zacząć, by zainteresować dziecko programowaniem, technologią i możliwościami komputerów, z pewnością świetnym wyborem na start jest Scratch. To darmowy, działający bezpośrednio w przeglądarce internetowej, interpretowany wizualny język programowania, zaprojektowany przez pomysłodawcę Lego Mindstorms i twórcę języka StarLego – Mitchela Resnicka, rozwijany przez zespół MIT Scratch w MIT Media Lab. Dzięki niemu dzieci mogą tworzyć własne interaktywne historie, animacje i gry wideo, ale jego założeniem jest również nauka logicznego myślenia, systematycznego rozumowania i pracy zespołowej.

Scratch jest świetny na start również dlatego, że nie wymaga pisania komend, a jedynie przeciągania i łączenia kolorowych bloków poleceń. Tym samym można uniknąć pułapek typowych dla tradycyjnych języków, czyli błędów w pisowni i w spójności. Nie bez powodu został on okrzyknięty najlepszym na rynku środowiskiem do nauki programowania. Co więcej Scratch staje się coraz popularniejszy nie tylko wśród dzieci i bez problemu można znaleźć masę książek, programów i artykułów na jego temat. Ja przygotowałam dla Was dwie propozycje: “Scratch. Komiksowa przygoda z programowaniem” – The LEAD Project z wydawnictwa Helion (8+) oraz “Bawimy się, programując w Scratchu. Nauka programowania przez tworzenie niezwykłych gier” Al’a Sweigarta z PWN (10+).

“Scratch. Komiksowa przygoda z programowaniem” – The LEAD Project HELION

Po tę książkę mogą sięgnąć już nawet ciekawskie 8-latki, gdyż poza częścią warsztatową, można w niej znaleźć historię przygód studenta informatyki Michała i kota z cyberprzestrzeni Scratchy’ego (podobizna tego zwierzaka jest zresztą znakiem rozpoznawczym języka Scratch i znajdziecie ją wszędzie, gdzie o nim mowa), a tym samym 10 pełnokolorowych komiksów przeplatających się z koncepcjami programistycznymi. Czytelnik ma za zadanie pomóc bohaterom w walce ze złym czarnoksiężnikiem i jego mrocznymi pomocnikami, a rezultatem jego wysiłków programistycznych będzie 9 gier zręcznościowych, które można odtwarzać i udostępniać innym.

Dzięki prostemu interfejsowi graficznemu każdy powinien poradzić sobie z tym wyzwaniem bez większego problemu, ale nie trzeba działać w pojedynkę. Na podstawie książki można stworzyć świetny projekt dla całej klasy lub domowy, angażując rodzeństwo i rodziców. Strony w przewodniku są zdominowane przez obrazy interfejsu Scratcha, pokazując dokładnie, jak bloki kodu powinny wyglądać na naszym komputerze. Zamiast niekończącej się teorii, dziecko otrzymuje obrazy, dzięki którym łatwiej zrozumie, co się dzieje na ekranie i w jaki sposób wykonuje zadania, których złożoność będzie oczywiście stopniowo wzrastać.

Wydawnictwo: Helion (2015)
Wiek: 8+
http://helion.pl/

“Bawimy się, programując w Scratchu. Nauka programowania przez tworzenie niezwykłych gier” – Al Sweigart PWN

Choć Scratch jest oryginalnie przeznaczony dla dzieci i nastolatków, coraz częściej sięgają po niego ludzie w każdym wieku. Nową część cyklu “Programowanie na wesoło” z wydawnictwa PWN polecam właśnie trochę starszym dzieciakom i dorosłym, którzy wybrali Scratch jako pierwszy język programowania. Korzystanie z niej nie wymaga żadnego wcześniejszego doświadczenia w pisaniu kodu, wystarczą podstawowe umiejętności matematyczne. Każdy rozdział poświęcony jest jednej grze, a wszystkie ważne pojęcia są omawiane dopiero w trakcie ich pojawienia się w książce.

Po obszernym wstępie wyjaśniającym strukturę książki oraz wszystko co powinniśmy wiedzieć o języku Scratch, będziemy przechodzić do projektowania coraz bardziej skomplikowanych gier: od labiryntu, gry w koszykówkę, zbijanie klocków po klasyczną grę komputerową – Wąż czy strzelankę w kosmosie. Użytkownik nie tylko sam stopniowo buduje, ale również testuje to, co stworzył (“Punkt zapisu”), aby upewnić się, że program działa. Po każdej “lekcji” następuje podsumowanie umiejętności, pytania powtórkowe oraz pole możliwości na ulepszenie gry. Łatwe do wykonania instrukcje, kreatywne ćwiczenia, gry słowne, planowanie projektów, …, to składowa świetnego i ciekawego podręcznika do nauki informatyki w szkołach.

Wydawnictwo: Wydawnictwo Naukowe PWN (2017)
Wiek: 10+
https://ksiegarnia.pwn.pl/

Koniecznie odwiedźcie i zarejestrujcie się na stronie Scratcha: https://scratch.mit.edu/ To tu osoby z całego świata dzielą się swoimi ciekawymi projektami i znajdziecie informacje, jak rozpocząć projekty w Scratchu. Gwarantuję, że świetnie bawić się będą nie tylko dzieci! 🙂

Komentarze

komentarzy

Ten wpis został opublikowany w kategorii dzieciaki do kodu, Helion, Programowanie na wesoło, recenzja, Wydawnictwo Naukowe PWN i oznaczony tagami , , , , , , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

2 odpowiedzi na „Bawimy się, programując w Scratchu – Al Sweigart PWN / Scratch. Komiksowa przygoda z programowaniem – The LEAD Project HELION

  1. Halley pisze:

    Hi there, I would like to subscribe for this website to obtain latest updates, therefore
    where can i do it please help.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*