Misja Python Utwórz swoją kosmiczną grę! – Sean McManus PWN + KONKURS

“Kończy nam się powietrze. Na stacji kosmicznej nastąpił przeciek, zatem musimy działać szybko. Czy zdołamy na czas ewakuować się do bezpiecznego miejsca? Będziemy musieli wybrać odpowiednią drogę przez stację kosmiczną, znaleźć karty dostępu do odblokowania drzwi i naprawić uszkodzony skafander. To początek naszej misji!” – to nie fragment opisu akcji filmu science fiction, ale wprowadzenie do książki “Misja Python”, która ukazała się w marcu nakładem wydawnictwa PWN. Jej autor, Sean McManus specjalizuje się w dziedzinie technologii i biznesu i ma na swoim koncie już sporo publikacji dotyczących programowania dla początkujących. Zanim wybierzemy się w programistyczną podróż na stację kosmiczną, musimy rozpocząć przygodę w ziemskim centrum sterowania, czyli w swoim komputerze. Postępując zgodnie z instrukcjami, szczegółowo opisanymi w książce oraz używając języka Python, napiszemy grę przygodową o nazwie “Escape” z mapą, zagadkami, dźwiękami i animacjami. Brzmi ciekawie? No to do dzieła!

Do wykonania misji, niezbędna będzie instalacja darmowej, najnowszej wersji Python 3.6 dla systemu Windows lub Raspberry Pi (zalecane jest wykorzystanie Raspberry Pi 3 lub Raspberry Pi 2) oraz oprogramowania Pygame Zero, które ułatwia obsługę grafiki i dźwięku. Oprogramowanie jest już domyślnie zainstalowane na urządzeniach Raspberry Pi, więc korzystając z tej opcji pójdzie o wiele szybciej niż z konfiguracją dla systemu Windows, co jednak nie powinno sprawić nikomu większych trudności (oczywiście osoby korzystające z innych systemów również mogą pobrać potrzebne oprogramowanie z sieci). Sean McManus daje czytelnikowi kilka sposobów na korzystanie z książki i gry. Pierwsza opcja to pobranie całego kodu, zapoznanie się z grą, a następnie skorzystanie z treści, by zrozumieć jej działanie. Drugi sposób to zbudowanie gry od początku do końca. Przechodząc rozdział po rozdziale, będzie można dodawać nowe elementy i lepiej zrozumieć ich działanie. Trzecia opcja to dostosowanie gry przy użyciu własnych pomysłów, map, grafik, obiektów i zagadek. Ta ścieżka polecana jest dla osób, które rozumieją już działanie programu, by z łatwością móc w nim wprowadzać swoje zmiany. Dzięki temu książka daje nam sporo możliwości i będziemy mogli korzystać z niej wielokrotnie, w zależności od naszych postępów w programowaniu.

“Misja Python” to praktyczny kurs pisania gry przygodowej w Pythonie, co więcej dzięki niemu nauczymy się jak testować własny kod oraz umiejętności programistyczne. Co kilka stron można natknąć się na cenne uwagi, ostrzeżenia i wskazówki, a każdy rozdział kończy się podsumowaniem misji szkoleniowej oraz checklistą, która potwierdza opanowanie najważniejszych zagadnień. Dodatkową, nieocenioną pomocą są trzy dodatki na końcu książki. Dodatek A przedstawia pełny listing końcowej wersji gry “Escape”, dzięki któremu możemy podejrzeć cały kod (warto jednak skorzystać z niego na końcu lub w momencie, kiedy naprawdę utknie się podczas kodowania). Dodatek B zawiera tabelę najważniejszych zmiennych, list i słowników, dzięki której szybko można sobie przypomnieć, gdzie co jest przechowywane. Z kolei Dodatek C to świetne wskazówki dotyczące debugowania, które powinien poznać każdy, nawet początkujący programista. Przeoczenie drobnego szczegółu podczas pisania kodu to normalność i zdarza się każdemu, dlatego szczególnie warto zapoznać się z tą częścią książki, by ułatwić sobie redukowanie problemów podczas tej i każdej kolejnej misji w Pythonie. Nie pozostaje nic innego, jak wziąć udział w zabawie i przenieść się na stację kosmiczną!

Wydawnictwo: Wydawnictwo Naukowe PWN (2019)
Wiek: dla dzieci (11+) i dorosłych

KONKURS ROZSTRZYGNIĘTY!

Macie ochotę zbudować własną stację kosmiczną na Marsie? Dzięki Wydawnictwu PWN mamy dla Was konkurs, w którym do wygrania jest egzemplarz książki “Misja Python Utwórz swoją kosmiczną grę!” Aby wziąć w nim udział należy odpowiedzieć na pytanie: Jak nazywa się organizacja, w której autor Sean McManus był wolontariuszem, pomagając uczniom lokalnej szkoły w nauce programowania?

Odpowiedzi z dopiskiem „konkurs” przesyłajcie na adres info@signum-temporis.pl do czwartku, 11 kwietnia br. Książka trafi do 7 osoby, która prześle do nas poprawną odpowiedź.*

Przy okazji będzie nam niezmiernie miło jeśli polubicie nasz profil na Facebooku!

*Prosimy nie umieszczać swoich danych osobowych w odpowiedziach konkursowych. Poprosimy o nie tylko laureatów konkursów.KONKURS ROZSTRZYGNIĘTY!

Komentarze

komentarzy

Ten wpis został opublikowany w kategorii dzieciaki do kodu, it.pwn, konkursy, programowanie, Programowanie na wesoło, Python, recenzja, Wydawnictwo Naukowe PWN i oznaczony tagami , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*