Dawno temu był sobie algorytm…, czyli co nas czeka po wakacjach – ZAPOWIEDZI

Wakacje powoli dobiegają końca, więc i Signum Temporis rusza pełną parą! Wypatrujcie nowych recenzji i konkursów na blogu, a tymczasem chcielibyśmy zaprezentować kilka ciekawych zapowiedzi, które szczególnie chcemy polecić uwadze naszym Czytelnikom.
Co Was czeka od września? Jeszcze więcej programowania,  Scratcha, SQL’a i algorytmów, czyli jesienne wieczory z intensywną nauką kodowania, i nie tylko! Zatem zapisujcie daty premier w swoich kalendarzach i instalujcie środowiska!

Wydawnictwo Naukowe PWN zapowiada:

  • „Dawno temu był sobie algorytm. Czyli jak książki, filmy i życie codzienne wyjaśniają nam dziedzinę algorytmów” – Autor: Martin Erwig

„Książka „Dawno temu był sobie algorytm” wyjaśnia koncepcje informatyki poprzez znane historie i codzienne sytuacje. Autor tłumaczy przetwarzanie informacji jako coś, co dzieje się poza komputerami, a informatykę jako studium systematycznego rozwiązywania problemów. Martin Erwig pokazuje, że wiele codziennych czynności dotyczy rozwiązywania problemów. Na przykład poranne wstawanie: wstajemy z łóżka, bierzemy prysznic, ubieramy się, jemy śniadanie. Ta prosta codzienna rutyna rozwiązuje powtarzający się problem za pomocą serii dobrze zdefiniowanych kroków. W informatyce takie rutynowe działanie nazywamy algorytmem.

Książka wyjaśnia pojęcia z zakresu przetwarzania za pomocą przykładów z życia i popularnych opowieści. Na przykład Jaś i Małgosia wykonują algorytm powrotu z lasu do domu. Film Dzień świstaka ilustruje problem nierozwiązywalności; Sherlock Holmes manipuluje strukturami danych podczas rozwiązywania zagadek kryminalnych; magię w świecie Harry’ego Pottera można zrozumieć dzięki typom i abstrakcjom; natomiast Indiana Jones pokazuje złożoność wyszukiwania. Po drodze autor omawia reprezentacje i różne sposoby organizacji danych; trudne problemy; język, składnię i niejednoznaczność; struktury sterujące, pętle i problem stopu; różne rodzaje rekurencji; a także reguły znajdowania błędów w algorytmach. Książka zdobyła nagrodę American Book Fest za najlepszą książkę w kategorii Edukacja / Nauka.”

Data premiery: 09.10.2018
https://ksiegarnia.pwn.pl/Dawno-temu-byl-sobie-algorytm,761262116,p.html

  • „Praktyczny SQL. Opowiadanie historii poprzez dane – przewodnik dla początkujących” – Autor: Anthony DeBarros

„SQL (Structured Query Language) jest popularnym językiem programowania używanym do tworzenia, zarządzania i pisania zapytań do baz danych. Niezależnie od tego, czy jesteś analitykiem rynkowym, dziennikarzem czy badaczem mapującym neurony w mózgu muszki owocowej, skorzystasz z możliwości użycia SQL do opowiedzenia historii ukrytej w twoich danych.

 

Praktyczny SQL jest szybkim i prostym wprowadzeniem do programowania za pomocą SQL. Po zapoznaniu się z podstawami języka SQL i baz danych dowiesz się, jak korzystać z interfejsu pgAdmin i bazy danych PostgreSQL do definiowania, organizowania i analizowania zestawów danych ze świata rzeczywistego, takich jak statystyki kryminalne i dane demograficzne w USA. Następnie nauczysz się, jak tworzyć bazy danych przy użyciu własnych danych, jak pisać zapytania do wykonywania obliczeń i jak radzić sobie z typowymi problemami podczas przetwarzania publicznych danych. W każdym rozdziale, za pomocą łatwych do wykonania ćwiczeń dowiesz się, jak zbudować potężne bazy danych i znaleźć sens w zestawach danych.”

Data premiery: 28.09.2018
https://ksiegarnia.pwn.pl/Praktyczny-SQL,761262269,p.html

Z kolei HELION zapowiada 2 nowe pozycje o Scratchu:

  • „Hello Scratch! Napisz swoją pierwszą grę i ucz się programowania” – Autorzy:
    Melissa Ford, Sadie Ford, Gabriel Ford

„Programowanie i gry komputerowe mają ze sobą wiele wspólnego. Są interesujące, wciągające oraz dają mnóstwo radości i satysfakcji. A przede wszystkim są znakomitą zabawą dla każdego bystrego dzieciaka, nawet jeśli ten dzieciak ma osiem lat i dopiero co opanował sztukę czytania. Naturalnie, dla tak młodych adeptów sztuki kodowania potrzebne jest specjalne środowisko, właśnie takie jak Scratch – język programowania dla dzieci stworzony przez MIT i udostępniony na zasadach open source. To świetny sposób na naukę programistycznego myślenia bez konieczności wnikania w złożoność standardowego programowania.

Ta książka jest doskonałym przewodnikiem po świecie Scratcha. Jej autorami są dwunastoletnie bliźnięta, które w przyjazny sposób pokazały, jak napisać pięć wciągających gier. To znakomity sposób na pierwsze kroki w świecie programowania! W książce opisano, jak rozpocząć pracę ze Scratchem i jak wygląda jego przestrzeń robocza oraz edytor grafiki. Przystępnie przedstawiono podstawowe idee programowania. Omówiono krok po kroku tworzenie zabawnych gier w stylu retro. Starannie dobrane projekty zachęcają do prowadzenia samodzielnych poszukiwań, eksperymentów i modyfikacji. Przy tym wszystkim książka jest znakomitą pomocą zarówno do samodzielnych ćwiczeń, jak i do wspólnej pracy z rodzicami, dla których może stać się pretekstem do wspomnień o grach sprzed lat.”

Książka jest przeznaczona dla dzieci w wieku 8 – 14 lat.

Data premiery: wrzesień 2018
Zajrzyj do książki i przeczytaj fragment na: https://helion.pl/ksiazki/hello-scratch-napisz-swoja-pierwsza-gre-i-ucz-sie-programowania-melissa-ford-sadie-ford-gabriel-ford,helscr.htm#format/d

  • „Młodzi giganci programowania. Scratch” – Autorzy:
    Radosław Kulesza, Sebastian Langa, Dawid Leśniakiewicz, Piotr Pełka

I jeszcze więcej Scratcha!

„Nauka programowania? Ze Scratchem to nic trudnego!
Nudzą Cię już gry komputerowe i zwykłe przeglądanie internetu? Uważasz, że stać Cię na więcej? Masz ochotę zaskoczyć kolegów z klasy? A może po prostu… chcesz nauczyć się programować? Jeśli tak, to dobrze trafiłeś! Scratch to doskonałe narzędzie, dzięki któremu młodzi pasjonaci na całym świecie bez trudu poznają tajniki programowania komputerów od podstaw. Scratch ułatwia rozpoczęcie nauki i umożliwia szybkie tworzenie atrakcyjnych gier, animacji i aplikacji, będąc przy tym narzędziem zupełnie bezpłatnym.

Jeśli chcesz dołączyć do społeczności użytkowników Scratcha, jesteś na dobrym tropie! Książka Młodzi giganci programowania. Scratch szybko i bezboleśnie wprowadzi Cię w niezwykły świat. Krok po kroku poznasz sposób tworzenia gier komputerowych i przeżyjesz przy tym wspaniałą przygodę! Ta publikacja sprawdzi się zarówno w przypadku młodych adeptów sztuki programowania, jak i nauczycieli zainteresowanych prowadzeniem zajęć z informatyki dla najmłodszych. Pierwsza część zawiera bardzo dokładny opis środowiska, a druga to doskonałe pomysły na rozbudowane gry komputerowe.”*

Data premiery: wrzesień 2018
https://helion.pl/ksiazki/mlodzi-giganci-programowania-scratch-radoslaw-kulesza-sebastian-langa-dawid-lesniakie,mlogis.htm#format/d

*Wszystkie dane i opisy książek zostały zaczerpnięte ze stron Wydawnictw PWN oraz Helion.

Komentarze

komentarzy

Ten wpis został opublikowany w kategorii dzieciaki do kodu, Helion, it.pwn, Scratch, SQL, Wydawnictwo Naukowe PWN i oznaczony tagami , , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*